Aanleiding en Achtergrond

Waarom dit project?

Uit een recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat 1 op de 4 Nederlanders denkt dat polarisatie toeneemt. Filter Bubbels, echo chambers, framing en algoritmes lijken ons (aangewakkerd door de socials, media en politiek) uit elkaar te drijven.

Waar polarisatie noodzakelijk is voor een gezonde democratie en met elkaar van mening verschillen goed is, lijkt het lastiger om het gesprek met elkaar aan te gaan. De druk om je mening te vormen, om een partij te kiezen, neemt toe.

We zien het in de politiek, in de (social)media en het onderwijs (er wordt ons al jong geleerd om te debatteren, maar goed naar elkaar leren luisteren is geen apart vak)

Over BeCommon en onderzoeksrichting

 

BeCommon komt van be-commoning, commons zijn gemeenschappelijke voorzieningen we met elkaar delen. Het tot stand brengen van die commons heet “commoning”. Be Commoning verwijst naar de eerste stap in dit proces. Het worden van gemeengoed.

BeCommon gaat over niet weten, en het uithouden in het midden. Als twee groepen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan, dan is het zaak om het midden weerbaar te maken, aldus Filosoof Bart Brandsma. Hij ontwikkelde een model voor het wij-zij denken, dat we als basis voor dit project gebruiken. Brandsma definieert o.a. polen, joiners, en het stille midden.

Volgens een onderzoek van het Verwey Jonker instituut versterk je het midden door ontmoetingen met andersdenkenden, het delen van verhalen, door de rol van de ander te identificeren en door je in te leven in een andere positie. Deze beide theorieën vormen de basis van ons ontwerp.

Serious gaming en projectfasen

In deze fase van het project starten we met het ontwikkelen van een serious game dat we gebruiken om onderzoek mee te doen. Dit zogenaamde design research bestaat uit een literatuur onderzoek, interviews met experts en het co-designen van een serious game om de dynamieken van polarisatie te doorgronden en invoelbaar te maken. Het spel dat we willen ontwikkelen richt zich op het geven van een stem aan het stille midden. Door ontmoeting te faciliteren, jongeren in gesprek te brengen over waarden en elkaars perceptie op waarheden, hen te laten inleven in de rol van de ander en hen te helpen bij een gezamenlijk toekomstnarratief.

In de eerste fase van het project gaan we de dynamiek van (online) polarisatie doorgronden en onderzoeken we hoe game dynamieken kunnen worden ingezet om invoelbaar te maken hoe polarisatie werkt.

Daarmee willen we jongvolwassenen handvatten bieden om de dynamiek eerder te herkennen en hun keuzes in gedrag daarop aan te passen, eerder in gesprek te gaan met andersdenkenden of tenminste op zoek te gaan naar alternatieve denkwijzen.

Deze generatie krijgt naar verwachting nog heel wat complexe uitdagingen in de toekomst, waarbij samenwerken het verschil gaat maken. En dat gaat niet als je geen (verbindend) gesprek met elkaar kunt voeren.