Onderzoeksdashboard

%

Expert interviews

%

Expert prototyping & onderzoek

%

Paper prototype 1

%

Prototype 1

%

Prototype 2.0

%

Toolkit

BeCommon is een design onderzoek. Dat houdt in dat we onderzoek doen door middel van ontwerp. We maken onderdelen van het spel waarmee we samen met de spelers onderzoeken hoe de dynamiek werkt en wat we kunnen doen om de dynamiek te beïnvloeden. We toetsen onze bevindingen met experts en wetenschappelijk onderzoekers op het gebied van gedragsverandering, polarisatie, groepsdynamiek en gamedesign.

Onze ontwerpvragen die we tijdens bovenstaand proces stelden waren/zijn:

Ontwerpvragen experttalks

Wat is polarisatie?

Kloppen de aannames die wij maken?

Wat zijn de actoren in het systeem?

Welke rollen kunnen we definiëren?

Naar welke domeinen kijken we?

Wat is de dynamiek die daartussen speelt?

Ontwerpvragen Expert prototyping

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

 De elementen die van invloed zijn op het vraagstuk van ongewenste polarisatie vertalen we naar de elementen die bij een spel horen.

Het speelveld

Het speelveld symboliseert een context of leefomgeving van de spelers met daarin de verschillende domeinen.
Om van domein te wisselen moet je aandacht inleveren, reistijd en soms ook geld.
In het midden is een plein, dit plein is openbaar en toegankelijk voor iedereen.

De spelers

De spelers van het spel krijgen rollen toebedeeld. Deze rollen corresponderen met de actoren die een rol kunnen spelen in de dynamiek van een gepolariseerde groep mensen. Bijvoorbeeld de influencers, de media partners, de politieke figuur de CEO of burgers. Afhankelijk van de plek waar vanuit iemand zelf begint, kan daar ook een rol aan toe worden gevoegd. In één van de speelsessies kwam daar bijvoorbeeld het hoofd van een ziekenhuis bij.  

De game dynamiek

De dynamiek van polarisatie is in interviews met experts opgehaald en vertaald in spel dynamiek. Iedere week is er een interventie of een gebeurtenis waarmee de spelers moeten dealen. Deze interventies kunnen per spel verschillen op basis van de belevingswereld van de spelers. 

Het verhaal

Rondom het spel is er een toekomst verhaal dat per context kan worden aangepast. We kiezen voor een toekomstverhaal, omdat we hebben ondervonden dat het een veilige plek biedt voor de spelers. Door in een fictieve toekomst te spelen begeven spelers zich gemakkelijker in het speelveld en staan ze meer open voor wat er tijdens het spel kan gebeuren. Iedere interventie tijdens het spel wordt ook in deze toekomst geplaatst. Tegelijkertijd is het belangrijk dat dit verhaal de werkelijkheid representeert, omdat het anders een te grote stap is voor de spelers om zich in te leven.  

Expertise

Polarisatie is een complex systeem waarin verschillende expertises een rol kunnen spelen. Gedurende deze eerste pilot hebben we de volgende expertises aangesloten:

Joline Verloove, projectleider, adviseur of trainer ongewenste (online) polarisatie van Movisie/Kis
Bassima el Haïk, adviseur sociaal domein bij JSO
Eva de Valk, Ministerie van Binnenlandse zaken Digitale Inclusie
Demian Burgenik, holistische systemisch coach gespecialiseerd in familieopstellingen
Ann Cassano, systeemverandering & Deep democracy facilitator
Mari Luz Garcia, Manager/Trainer/Facilitator/Coach -Transformation Leadership HvA.
Douwe van der Werf, storyteller en filmmaker
Jaap de Goede, oprichter Saganet Serious Games
Frouke Engel, social designer

Vooronderzoek door Esther Verhamme: Interview en boek van Bart Brandsma, Inside Polarisatie